Sociale media kritisch bekeken
Dit is een UiTPAS activiteit.

Prateek Katyal | Pexels
Met de komst van Facebook en andere sociale media lijkt delen belangrijker dan privacy. Delen is leuk, hip, iedereen kijkt mee en reageert, maar het is niet zo onschuldig als het lijkt. Zo is de aanwezigheid van cookies bijvoorbeeld interessant voor marketingdoeleinden, omdat de server de geschiedenis en inloggegevens van gebruikers herkent en bijhoudt. Drs. Rob Heyman (onderzoeker iMInds, SMIT, Vrije Universiteit Brussel) ontrafelt sociale netwerken op het vlak van reclame. Hoe maken internetbedrijven winst door het verzamelen van persoonsgegevens? Wie heeft toegang tot alle gegevens die gebruikers online zetten? Wat gebeurt daarmee? En wat zijn mogelijke gevolgen van het feit dat derden toegang hebben tot die gegevens? We vertrekken van een concreet luik over privacy en reclame en eindigen bij de mogelijks veel grotere gevolgen van personalisatie en van controleverlies binnen een technologie die we dagelijks gebruiken.

In samenwerking met Bibliotheek Oostende

Begeleiders: medewerker UPV