Lezing door Dirk Beirens
Docent-architect Gaston Eysselinck vroeg zijn Oostendse leerling Jo Maes aan het einde van zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK - Sierkunsten, 1939-1946) in Gent om reliëfs te ontwerpen voor de postlokettenzaal van het nieuwe hoofdpostgebouw (ontwerp en bouw 1945-1953) in Oostende.
Het werden twee keramiekreliëfs die de geschiedenis en de toekomst van het postverkeer op een heroïsche manier voorstellen. Ook de glassculpturen in het telefonie/telegrafie-gedeelte vandaag het cultuurcafé van het Cultuurcentrum De Grote Post, zijn van Maes’ hand.
Daarnaast bedacht en vervaardigde Jo Maes ook heel wat andere interessante kunstwerken en decoratieve elementen voor diverse Oostendse gebouwen, zoals (de geredde) ‘De Zaaier’ (1957) voor het HTIO (ondertussen afgebroken) in de Troonstraat. En nog veel meer. Maar deze intelligente en aimabele kunstenaar is bij het groot publiek onbekend, o.a. omdat hij de bescheidenheid hoog in het vaandel draagt.

