Het dwaallicht van Willem Elsschot gebracht door Guido Lauwaert

Guido Lauwaert August Vermeylenfonds
HET DWAALLICHT - Willem Elsschot
Ziehier wat kunstminnaars en literatuurkenners over de voorstelling / voordracht denken.
Wie dit najaar een voorstelling bij hem thuis, of in een lokaal van zijn vereniging wilt, kan me contacteren via > dwaallicht2023@gmail.com
Doorgaans gaat het zo: de organisator nodigt vrienden en/of collega's uit - tussen de 25 en 50 - en vraagt 10 euro per persoon. Uitkoopsom ligt altijd beneden de opkomst. Zodat hij / zij niet op een failliet afstevent. Ik groet u allen zee gl

REACTIES / MENINGEN:
Joyce Roodnat – journaliste NRC:
'Een ellendige novemberavond, met een motregen die de dappersten van de straat veegt.'
Zo begint het. Buiten was het nat en november. Binnen was het warm en speelde Guido Lauwaert Elsschots 'Het Dwaallicht', intiem zoals alleen hij dat kan.’

Michiel Hendryckx – fotograaf / journalist De Standaard:
‘Het was een zeer goede voorstelling. Hoe goed ik de tekst ook ken, je hebt me met momenten echt ontroerd.’

Dr. Rik Hemelrijckx – Conservator Emile Verhaerenmuseum:
‘Drie Afganen op een druilerige nachtelijke avond in de Antwerpse binnenstad, 1946. Guido Lauwaert neemt ons mee op hun zoektocht naar Maria Van Dam. Het is alsof we er zelf bij waren.’

Pol De Grave – Voorzitter Vermeylenfonds Oostende:
‘Het was me een waar genoegen dat ik kon genieten van "Het Dwaallicht" op het feest van Rik. Schitterend en proficiat!’

Bas Lubberhuizen – Eigenaar Café Welling, Amsterdam – bestuurslid W.E.G.:
‘Met Guido Lauwaerts voordracht van Het Dwaallicht beleef je het verhaal intenser dan wanneer je het zelf leest. Het laat de verbeelding volledig vrij.'

Marjan Petrick – dokter in Geneeskunde:
'Alle toeschouwers waren het roerend eens, wat een mooie avond. Dank voor wat je ons gegeven hebt.'

Willem Elias – professor emeritus VUB:
'Ik zag Het Dwaallicht bij mijn bevriende collega Johan Braeckman, en beloofde om het bij eens bij ons thuis te brengen. De tweede keer luister je goed naar de wijze waarop deze gebracht wordt. Touchant die stem van Guido. Pakkend, en die jeugdige guitigheid daardoorheen! In de intonatie hoort men gelijktijdig zijn eruditie als het over Elsschot gaat.
Juist dat verhaal, zo actueel! De uitsluiting van de vreemde, niet door geschreeuw, maar door het geprevel van minachtende woorden of een attitude. Met plezier ga ik nog eens kijken. Minder weergeven